sunnuntai 10. huhtikuuta 2022

Akkukotelo ja katsastus

 Tämä tehty jo tammi- helmikuussa mutta en ole saanut aikaiseksi kirjailtua tänne muistiinpanoksi. 

Auto alkoi olemaan pikkuhiljaa katsastusta vaille mutta akku kotelo näytti siltä, että jos ei mistään muusta tule sanomista, niin siitä. Ja kyllähän se omaakin mielenrauhaa häiritsisi jos tien päällä saisi pelätä, että missä routa heitossa akut tippuu tielle.

Tämähän oli alkuperäisenä tällainen ulos vedettävä versio.




Eiköhän tuo ole tehtävänsä tehnyt ja joutaa loput rauhassa maatumaan romulavalle.
Mietin, että teenkö uudestakin tuollaisen ulosvedettävän mutta päädyin sitten ihan kiinteään toteutukseen. 

Vanhassa versiossa oli johdot tuolla sisäpäässä mutta nyt kun tuli tällainen kiinteä toteutus, niin pyöräytin akut toisinpäin akku kenkien kiinnittämisen helpottamiseksi. Se aiheutti sitten tietenkin sen, että kaapeleita piti vähän uusia kun eihän ne muuten yltäneet. 

Uuden kotelon taivuttelin 1,5mm sinkitystä pellistä ja kehikoon hain motonetistä huonekaluputkea ja kulmarautaa.

Hitsiä, maalia ja massaa. Eiköhän tuo auton loppuiän kestä taas nuiltaosin.



Viimeisimmässä kuvassa asennukset vielä kesken.

No viimein oli akut kiinni ja mietin, että katsastanko heti vai myöhemmin keväällä tai sitten kun olisi mahdollisesti jotain reissuun lähtöä tiedossa. Päätin sitten katsastaa nyt jos sieltä sattuisi jotain remontin tarvetta vielä löytymään niin ei tarvitsisi sitten kauheassa kiireessä alkaa tekemään.
No aika konttorilta ja ei muuta kuin jonoon. Tämä olikin jännittävä hetki kun en ollut tällä vielä kunnolla ajanutkaan moottorin vaihdon jälkeen. Hyvinhän tuolla tuntui kulkua olevan ja kaikki toimi normaalisti. 
Mutta annahan olla kun leimasetä hyppäsi puikkoihin ja alkoi ajamaan mittarataa piirturin tarkistusta varten. Pakki ei mene päälle ei sitten millään. Minä tietenkin ajattelin, että se on sitten siinä ja ei muuta kuin lähde takaisin hallille etsimään kadonnutta paikka ja katsotaan katsastus hommia joskus toisella kertaa. Eipä mitään. Katsuri oli asia kaveri ja hoiti homman maaliin. Jarruajo meni sillain, että joutui kiertämään hallin pari kertaa ympäri, että sai uudestaan rullille yms. Ei kuitenkaan löytänyt mitään hylkäykseen johtavaa vikaa ja sanoi, että laitathan sinä tuon peruutusvaihteen kuitenkin kuntoon kun hankalahan tällä on muuten reissata ja toivotti hyviä reissuja.

Siitä sitten takaisin hallille ja ihmettelemään, että mihin se pakki yhtäkkiä katosi. Sieltä se löytyi kun vaihdelaatikon päällä olevan vaihteiston johtosarjan liittimen laittoi kunnolla kiinni. Oli ilmeisesti jäänyt koneen vaihdon yhteydessä pyöräyttämättä se kunnolla ja ei tunnu hyppysähköllä toimivan.

Tuossa päällä tuo iso johtosarjan oli syyllinen.

Tästä sitten oottelemaan polttoaineen hinnan laskua, että raskis edes yhden reissun tehdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Teknisiä murheita.

Reissulla oli takanapa ollut sitä mieltä, että päästetäänpä vähän öljyä pihalle. Syitä saattaa olla moniakin ja tietenkin ajattelin kaikista...