maanantai 10. tammikuuta 2022

Homma etenee.

Nyt kun tämä keksintö oli saatu vähän likemmäksi kotia, niin piti alkaa miettimään, että remppa vai vaihto? Remonttina pitäisi siis vaihtaa vähintään tuo yksi sylinteriputki ja turbo täytyisi käyttää siipien vaihdossa. Putken vaihto tuntui työmäärältään sellaiselta, että samassa ajassa vaihtaa koko koneen jos vain sattuu jostain sopivasti käypäsen koneen saamaan. Molemmat jäähdyttimet ja niiden kehikot alkoivat olla myös tehtävänsä suorittaneet ja alkaneet muuttua pikkuhiljaa maaksi. Siksipä ajattelin, että jos jostain löytäisi vaikka kokonaisen bussin mistä ottaisi koneen ja jäähdyttimet ym.muuta pisteosaa ja laittaisi sitten loput paaliin. Yhtä rytöläjää kävin katsomassa ja kokeilemassakin mutta jäähdyttimien kehikot olivat jo kohta multaa tässäkin. Kone kävi kyllä nätisti mutta savutteli pitkän aikaa käynnsityksen jälkeen vaikka keli oli lämmin ja aika hyvässä öljykylvyssä tuntui olevan. Ei johtanut sen pidemmälle.


Olin menossa käymään Virossa ja kyselin moottoria sieltäki, että jos niinkuin tuliaisina. Olihan siellä mutta yllätyin hinnasta. Pelkkä koneen hinta oli jo sellainen, että syyläreitä en edes viitsinyt kysyä. 

Soittelin sitten Paimelaan raskaspurkaamolle, että minkälaista tarjontaa siellä sattuisi olemaan. Moottoreita oli kuulemma useampia. Olivat Koiviston auton romuja sinne haalanneet kun eipä nuita koneita taida heillä enää tuotanto käytössä olla. Ongelma vaan oli, että kenelläkään ei ole mitään tietoa, että missä kunnossa nämä koneet ovat? Onko hajonnut ja otettu pois odottamaan remonttia vai mitä?

No, kun sinne Viroon olin pikkubussilla menossa, niin otin peräkärryn perään ja ajattelin, että käydään nyt ainakin ohimennen katsomassa.
Yksi kone sielä sitten löytyi, joka oli pesty viimeisen päälle. Kaikki letkulähdöt yms. Paimelan pojat sen verran kokeili meisselillä, että pyörii. Muut moottorit olivat enempi ja vähempi paskan peitossa joten ajattelin, että tämä voisi olla sellainen mylly joka on puunattu ja laitettu hyllyyn odottamaan paikalleen laittoa johonkin josta kone vaatisi laittoa. Riski ostos siis, mutta kun löydettiin jonkinlainen syyläripaketti ja tuuletin sekä saatiin niistä ja tästä moottorista hierottua sopuhinta, niin ajattelin, että se ei pelaa joka pelkää. Jätin kärryn perkaamon pihaan Virossa käynnin ajaksi ja paluumatkalla koppasin sen sitten takaisin koukkuun. Kone jousille ja kotia kohti. On muuten ihan kohtuullisen painava tuollainen moottori. Jarruttomasta kärrystä jouset soirona ja renkaat läjässä ja matkaa ei olisi kuin noin 500 km. edessä. Pikkuisen hirvitti lähteä yön selkään mutta niin se vain tuli. Ei mennyt edes rengas.

No nyt olisi sitten moottori ja jäähdyttimet kehikkoineen, joiden vaihto pitäisi alkaa suunnittelemaan johonkin väliin. Tämä väli näyttäisi muodostuvan joulun ja uudenvuoden väliin kun silloin hallissa olisi hiljaisinta. Taas siis välipäivät menisivät tämän keksinnön kimpussa. 

Ei näköjään tullut otettua yhtään kuvaa tuosta moottorista. Tyyppikilvestä löytyi ainoastaan. Siitä saa varmaan ainakin jonkinlaisen kuvan, että kuin puhdas kone oli kun tuo kilpi on moottorin likaa keräävimmällä paikalla. Yleensä tuossa on muutama sentti öljymoskaa päällä.


Lisää juttua taas jossain välissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Teknisiä murheita.

Reissulla oli takanapa ollut sitä mieltä, että päästetäänpä vähän öljyä pihalle. Syitä saattaa olla moniakin ja tietenkin ajattelin kaikista...