sunnuntai 16. tammikuuta 2022

No sitten tämä moottorinvaihto.

 Siitähän se on lähdettävä, että öljyt ja nesteet on laskettava ensin pois. Laitoin valumaan siksi aikaa kun irroittelin piuhoja ja kardaanit yms.

Aika harmaata oli öljy. 😧 Ja kesti laskea kauan pois. 

Siitäpä se sitten kun aikansa putkia ja johtoja irroitteli, alkoi olla siilä mallilla, että alettiin suunnittelemaan konetta pois. Moottori ei ole kuin yhdellä korvakolla edestä ja kahdella korvakolla takaa rungossa kiinni. Vaihdelaatikko on moottorissa kiinni luonnollisesti, mutta missään muualla se ei sitten olekkaan kiinni. Eli kartaani, piuhat ja kytkimen nesteletku irti ja kone alas laatikon kanssa. 

Laitettiin 3 eurolavaa päällekkäin ja nämä pumppukärryllä auton alle. Sitten laskettiin autoa niin, että moottori oli näiden lavojen päällä ja löysättiin moottorin korvakot. Kaikki korvakot on neljällä pultilla rungossa kiinni. Tämän jälkeen sitten vaan nosturilla autoa ylemmäs ja samalla katsellen, että montako letkua ja johtoa on jäänyt löysäämättä. Nostaessa piti varoa ruiskutusputkia kun ne kiertää vähän runkopalkin sisään ja jos vain nostaa suoraan niin putket on sen jälkeen mutkalla.


Siinäpä se sitten on irroitettuna. Jostain luin, että tuo möykky painaisi 1300 kg. Voi hyvinkin olla. Sen verran oli kyllä punnertamista kun sitä tuolla pumppukärryllä liikutteli.

Tänne on niin helppo lisätä kuvia, että laitetaan nyt pari vielä tästä paketista.



Siitä sitten vaihdelaatikko irti koneesta, koneet vierekkäin ja vanhasta koneesta siirtämään joitakin putkia yms. "uuteen" koneeseen.
Tämä paikoilleen tuleva kone oli aikaisemmin ollut automaattilaatikolla joten vauhtipyörästä lähtien piti ottaa vanhasta koneesta.

Yllättävän paljon siinä oli kaikenlaista siirrettävää. Vauhtipyörän kun otti pois niin pääsi näkemään, että kampiakselin stefa täytyy vaihtaa tässä vaiheessa. Sen verran oli falskannut, että ei mitään järkeä jättää vaihtamatta. Vanha kytkin tuntui toimivan ihan hyvin, mutta kun sen irroitti niin totesin, että vaihtaa kannattaa tämäkin, että ei tarvi ensikesänä olla repimässä vaihdelaatikkoa irti.



Siinäpä se sitten uudella kytkinpaketilla menossa kasaan.

Seuraavaksi tultiin siihen tilanteeseen, että aletaan naittamaan vaihdelaatikkoa takaisin moottorin perään. Sinnehän se lumpsahti mutta piti ruveta miettimään, että miten se saadaan kiinni? Kävi ilmi, että automaattilaatikollisessa autossa on lyhyemmät pinnapultit laatikon kiinitykseen kuin käsin hämmennettävässä. Ei muuta kun taas erilleen ja vaihtamaan vanhasta koneesta pidemmät pinnapultit. 
Eli noin 20 pinnapulttia irti. Oma hommansa. Oishan tuota voinut muutakin tehdä sen ajan. 

Vaihdelaatikko käytettiin ennen paikalleen laittamista pesussa. Jokunen kuva laatikostakin kun se kuvien lisääminen on edelleenkin tänne niin helppoa.




No sittenpä alkoi se paikoilleen ährääminen. Ensimmäinen haaste oli kun ei älytty nostaa uutta konetta ilman vaihdelaatikkoa useamman lavan päälle. Käytössä oli sellainen pieni greenmaster pyöräkone ja siinä ei tehot riittäneet nostamiseen. Sen verran saatiin keploteltua, että yksi lava saatiin alle eli nyt tämä paketti oli kahden lavan päällä. Jospa se siitä onnistuisi ja ei muuta kuin asemoimaan konetta alle.
Aika tarkkaa peliä mutta kun aikansa hieroi pummpukärryllä eestaas ja taastaas, niin kopulta saatiin korvakoiden pultit yksi toisensa jälkeen lopsahtamaan paikoilleen.


Sielläpä se. Sitten vaan muistelemaan, että mikä putki, letku ja johto on mistäkin. Yllättävän aikaa vievää hommaa oli sekin. Lopulta kaikki alkoi olla uudenvuoden aattona sillä mallilla, että kello oli jotain kuuden nurkilla iltapäivällä. Poika oli minulla kaverina melkein koko koneen vaihdon ajan ja kysyin, että luovutetaanko ja lähdetään katsomaan raketteja? Tässä vaiheessa oli vielä syyläripaketti ja hydrauliputket irti ja ennen koekäynnistystä olisi mielellään oltava vedet koneessa. Poika meinas, että ei lähdetä ennen kuin on savut otettu. 
No ei muuta kuin toimeen ja aikansa ährättyämme alettiin laskea nesteitä ja öljyjä koneeseen. Laitoin tässä vaiheessa koneeseen juuri toisesta bussista vaihdetut jäteöljyt kun en raskinut uusilla öljyillä laittaa kun ne täytyisi heti vaihtaa kuitenkin. Sen verran olisi varmasti jäänyt putkiin ja ties minne sitä harmaata öljymoskaa, että mielellään vähän huuhtoo sitä vanhoilla öljyillä pois. Sitten kun ei ole tietoa, että milloin tuo uusi kone on viimeksi käynyt niin jos sieltäkin jotain tauhkaa irtoaa kun kuivana on ollut ties kuin kauan. Noin 40 litraa on öljytilavuus, niin se on kuitenkin ihan jonkinlainen summa mitä se öljy maksaa.

Sitten tuli se totuuden hetki, että sai vääntää virta-avaimesta ja kauhulla odottaa, että mitä tapahtuu.
Videon lisääminen tähän ei sitten ollutkaan yhtä helppo kuin kuvien lisääminen, mutta kohtuullisen nätisti tuo käy. Ensimmäisellä starttauksella jo meinasi jäädä käyntiin, mutta liian aikaisin löysäsin avaimesta. Toisella starttauksella jäi käymään. Tähän väliin huomio, että en ilmannut polttoainejärjestelmää ollenkaan. Käsipummpua painelin aina ohimennessä kun siinä konehuoneessa touhusin. Suurella mielenkiinnolla kiertämään autoa, että kuin paljon ja mitä nestettä valuu ja mistä. Ei löytynyt kuin pari pientä nestevuotoa. Ei näkyvää savutusta ja kierroksia otti ihan ok. Tässä vaiheessa voi jo huokaista vähän helpotuksesta. Ei se ihan finaalissa ainakaan ole tuo kone. Sittenhän sen lopullisesti näkee kun pääsee vähän ajelemaan ja saa kilometrejä alle, että mikä tuo on oikein koneitaan. Mutta tässä vaiheessa vaikuttaa hyvältä.

Lataus oli jäänyt jonnekkin välille ja esihehkutuksen merkkivalo paloi koko ajan. Näitä ei tässä vaiheessa jääty sen enempää ihmettelemään vaan lähdettiin uudenvuoden viettoon.

Kun vuosi saatiin vaihdettua, niin piti alkaa vielä pieniä hifistelyjä tekemään. Joitakin putkia ja sun muuta kiinnitellä vähän paremmin. 

Ohjaustehostimen putket vaati vielä vähän huomiota kun oli rapakko ilmestynyt alle. Siitä se asettui kun vaihtoi lemmareita ja kiristeli putkia.

Latauksen puuttumisen syy oli lopujenlopuksi se, että startin päästä oli jäänyt toinen piuha irti. Plussa puolelle tulee 2 piuhaa ja se on sen verran hankalassa paikassa kiinnitellä nuita piuhoja, että toinen oli epähuomiossa jäänyt roikkumaan. No nyt löytyi sitten lataus mutta tuo esilämmityksen merkkivalo palaa edelleen kokoajan. Täytyy sitä vielä jossain vaiheessa tutkia lisää. 

Käyttelin auton pihalla kunnolla lämpimäksi ja sen jälkeen sitten öljynvaihtoon. Yllättävän paljon tuli vielä tuota harmaata mössöä koneesta. Nyt laitoin sitten uudet öljyt ja suodattimet. Lopuksi vielä rasvaprässin kanssa kaikki nipat läpi.

Tämmöinen projekti oli koneen vaihto mahuri volvoon. Jatketaan muiden juttujen raportoimista jossain vaiheessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Teknisiä murheita.

Reissulla oli takanapa ollut sitä mieltä, että päästetäänpä vähän öljyä pihalle. Syitä saattaa olla moniakin ja tietenkin ajattelin kaikista...